Toušeň - vysoká škola selekce

Koncem srpna jsme vyrazili s rodinami na týdenní výpravu do Lázní Toušeň. I když jsem zastánce svazových vod, tak jsem udělal poprvé v životě výjimku a to z důvodu zadržené povolenky za lov sumců na jeden prut přes stanovenou dobu a také z důvodu větší a větší buzerace na březích Labe pod patronátem ČRS Nymburk, kde jsou vás porybní schopni denně budit v půl třetí ráno s dvěma dětmi a psem v bivaku, jen aby prozkoumali, zda máte na prutu navázaný trojháček či ne, i když máte všechny udice stažené, nebo jen pro to, aby jste věděli, že tam byli. Pominu li další snůšku místních zákazů a nesmyslů, kterými místní ČRS jen perlí a dělá vše pro to, aby u vody bylo prázdno, tedy krom rybářů, kteří si chodí jen pro maso, rozhodl jsem se si povolenku zatím nevyzvednout.

Z důvodu bezpečnosti dětí a klidu jsme zvolili velký ostrov, kde je kolem ostrova 30m mělčiny i když nám bylo jasné, že to nebude ideální pro zdolávání velkých ryb přes hranu. Na druhou stranu nám ostrov poskytl dostatek atraktivních míst od 2m do 5m hloubky, kde bylo možné kapra cíleně lovit.

Ostrov

Z legend od kluků, kteří na této pískovně chytají šla až husí kůže, proto jsme hned po příjezdu nasázeli bójky na hrany a udělali masivní první zákrm, který byl tvořen peletami, kvašeným partiklem a boiliesem, kde jsme na každé lovné místo nasadili jiný druh. Jako vždy jsme do začátku zvolil nejrychlejší druhy koulí Berry Boom, Tropical Dream a Kraken. Na některých místech jsme již začali pokrmovat novu masovku pro rok 2018 a Crazy Massels, jelikož nám bylo jasné, že na tyto druhy boilies po pár dnech dojde, jen co je místní velikáni začnou přijímat. Hned první den jsme nevěděli čí jsme. Převoz věcí s dětmi, stavění zázemí a do toho hned po zakrmení chodili cca po 20minutách kapři od 12 do 15kg jako na běžícím pásu.

Po celém dnu stráveném po kolena ve vodě skrze neustálé běhání na hranu a zpět po každém záběru mi bylo jasné, že toto tempo nás do dvou dnů zničí a na krmném místě bude neustále takový ruch, že těžko vytáhneme rybu větších rozměrů. Hned druhý den jsme prodloužili vlasy pod háčkem na 20-25cm a čekali co se bude dít ráno. Záběrů celkem ubilo, ale kolem oběda přišel Klárce krásný šupík 18kg na 2x24mm Berry Boom.

Poté nás procvičilo cca 20 ryb okolo 13-17kg a mě bylo jasné, že ani tato selekce není dostatečná.

Vyměnili jsme kule za méně atraktivnější druhy a přemýšleli co zkusíme dál. Na večer jsem připravil trojúhelníčky ze 3ks boilies o průměru 24mm. Zvolil jsem novou masovku, mušli a mastodont, krom Klárky která měla trojúhelník Berry Boom. Hned ráno jsme zavezli pruty na místa a s napětím čekali co se bude dít a zda tyto extrémní vlasy, které používáme zřítka kde budou místní ryby přijímat, protože průměry nad 26mm například nechávali úplně ladem. O poledni se rozjel Klárky trojúhelník Berry a my čekaly koně, jenže opak byl pravdou. Podebrali jsme kapra 17,5kg.

toroj

3 4

Než jsme se rozkoukali, tak se Zdendovi rozjel trojúhelník s novou masovkou 2018 a na břehu skončil krásný lysec 17,5kg. Poté jsme ještě vytáhli x kaprů kolem 15kg a celý večer se drbali na hlavě, jak je možné, že je tato voda tak hladová a již extrémní selekce neslaví očekávaný efekt.

Bez krmení opadaly záběry, takže to jsme měnit nechtěli. Koule už jsme používali nejselektivnější co máme a návazce také. Rozhodl jsem se tedy, že zkusím poprvé v životě udělat kosočtverec 4 kuliček v průměru 24mm a lehce prodloužit vlas. Nachytal jsem si nástrahy a ráno jsme zavezli pruty s otázkou, zda toto vůbec může ještě něco pozřít.

Ano může! Hodinu po závozu, ráno se  rozjel Klárce prut s kosočtvercem nové masovky a nás po pískovně vozil první opravdový mastodont. Ryba měla odhadem 26kg+ a po hodině boje jsme přijížděli v šoku s hlavou v dlaních na břeh s prázdným podběrákem, před kterým se nám ryba při posledním výpadu vyřízla z naší čtyřky háčku. Než jsme se vzpamatovali, tak se rozjel Zdeňkův prut a hned po přizvednutí bylo jasné, že je ryba také pěkná. Bohužel se ryba zbavila montáže u hrany mělčiny. Ani ne po hodině přišly na kosočtverec dva záběry najednou mě a Zdendovi a v podložkách skončili dva krásní kapři +- 20kg. V tu chvíli nám bylo jasné, že jdeme správnou cestou. Ryby jsme tak tak zdokumentovali a v tom se rozjel poslední prut z rána, na kterém byl dlouhý návazec s 2x24mm Crazy Mussels pro případ, že by ryby kosočtverce nechtěli. Po krásném boji skončil v podložce krásný lysák 20+.

Znova jsme zavezli jsme pruty, udělali každodenní zákrm o 15 hodině složený z 5kg koulí a 15kg pelet všech možných průměrů, převázali háčky na číslo 2 a čekali co se bude dít dál. Do druhého dne ráno nás vyhnalo z bivaku pár ryb přes 13kg, ale oproti dlouhému vlasu bylo nechtěných ryb na kosočtverec opravdu už jen minimum. Čtvrtý den probíhal doslova jako přes kopírák. Hned po dvanácté přišla na nové maso nádherná šupinatá dvacka na můj prut.

Poté se Klárce rozjel trojúhelník mastodontu 3x24mm, kde v podložce skončil nádherný šupík 17,5kg.

Sotva jsme rybu odfotili a zavezli, přišel Klárce na ten samý prut šupináč 18kg na 4x24mm kombinaci Mušle a Mastodontu. Na rozmezí dvou hodin až neuvěřitelné, to jsem ještě netušil, že přijdeme o další rybu kolem 25kg+, která mi na 3lbs pruty nedala s Klárkou šanci a pod dlouhém boji, kdy se nenechala zvednout na hladinu byla vyříznuta.

Pátý den odpoledne se na mně přišli podívat další dva krasavci, nádherný lysák 21,5kg na kombinaci 4x 24mm mušle s mastodontem a 20kg šupináč na 4x24mm Crazy Musells. Těmito rybami pro mě chytání bohužel skončilo, jelikož přítelkyně musela odjet s půlročním synem pryč a já se u vody staral o svou malou dcerku. Navíc jsem měl od pátečního odpoledne na krmáku u bojek desítky koupálistů, kteří se nedli odehnat žádnými legálními prostředky a div nám na ostrově nelezli až do bivaku. Po marném boji s koupákami jsem raději stáhl všechny pruty a asistoval Zdendovi a užíval si dcerky.

Zdenda ještě poslední den výpravy vytáhl nádherného 21,5kg 3x 24mm mastodont na 25cm dlouhém vlasu. Pak předal také žezlo dětem s Andreou.

Závěrem musím konstatovat, že moje první výprava za kapry na soukromce dopadla nad očekávání dobře, až na problémy s koupajícími lidmi. Za ten klid a svobodu u vody si klidně zaplatím znova. Toušeň je plná nádherných ryb, se kterými mám ještě nevyřízené účty a věřím, že spousty daleko větších tam ještě plave. Někdo by sice řekl, že na soukromáku nachytá každý. To ano, ale kolik ryb jakých rozměrů a váhy. Pro mě tato výprava nebyla jen rodinná dovolená s testem nových kulí, na jiné vodě než Labe, ale také zároveň vysoká škola selekce, kterou bych jinde asi ani nezkusil a tudíž nevěděl jestli funguje a myslím si, že chytit za 6dní tolik krásných ryb 17kg+ vyžaduje nějaké umění. Také jsme došel k závěru, že není třeba jezdit na soukromé vody v zahraničí, kde se kolikrát honí pár 30kg ryb dokola, když máme v ČR takovýto Jurský park, jehož potenciál se zdaleka ještě neukázal a ryb kolem 30kg tam je určitě nespočet.